Meer verkopen of bezoekers? Het AIDA model!

Gepubliceerd door Leon Strötker op

Heeft u weinig bezoekers op uw site of valt het aantal verkopen van uw webshop tegen? Bezoekers beslissen snel of een website iets is wat ze zoeken. Wellicht is de eerste indruk van uw site niet in orde. Het AIDA model kan hierbij helpen.

Het overgrote gedeelte van de internetgebruikers beslist binnen enkele seconden of een website interessant genoeg is. De eerste indruk is dus veel belangrijker dan u in eerste instantie zal denken! Het AIDA-model is van groot belang bij het ontwerp van een site. Deze vier letters staan voor:

  • A: attention (aandacht)
  • I: interest (interesse)
  • D: desire (verlangen)
  • A: action (actie)

Screenshot KPN AIDA Een goed voorbeeld van de AIDA techniek toegepast.

Het eerste punt bij het bezoeken van een website, is aandacht. Helaas wordt dit vaak onderschat. Het moet voor een bezoeker (of potentiële klant) direct duidelijk worden wat er wordt aangeboden. De basis bestaat uit een koptekst, een krachtige, inleidende zin en een afbeelding. Er zijn hiervoor meerdere mogelijkheden om deze theorie om te zetten in een ontwerp. Bij de keuze hiervan zijn meerdere zaken van belang, bijvoorbeeld de doelgroep of het doel.

Nadat de aandacht is gewekt, komt de interesse. Op dit punt gaat de bezoeker verder op de pagina kijken. Duidelijke informatie en vooral een goede structuur van de pagina zijn de belangrijke punten. Ook voor dit punt zijn weer verschillende technieken om op de bezoeker in te spelen.

Als we bij het inspelen op de bezoeker komen, zijn we bij het volgende punt aanbeland: verlangen. Dit gaat verder dan de interesse, want hierbij moet de interesse worden omgezet in een verlangen. Verlangen kan hier dus ook worden geïnterpreteerd als drang of voorkeur. Als je logisch na denkt, trek je al snel de conclusie dat dit de feitelijke reclame-uiting is.

De laatste stap in het proces is de actie. Uiteindelijk draait het hier allemaal om: het behalen van het uiteindelijke doel. Dit hoeft niet altijd een verkoop te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook het bereiken van een bepaalde pagina met informatie zijn. Het aanzetten tot actie kan op verschillende manieren.

Tegenwoordig wordt er (vooral bij webshops) ook gesproken over een extra toegevoegde letter: het AIDAS-model, waarbij de S staat voor tevredenheid (satisfaction). Het is van belang om klanten die iets hebben gekocht, tevreden te stellen. Dit is namelijk de basis voor de volgende conversie, waarbij de S dus eigenlijk weer vooraan in het proces komt.

Mocht u hulp nodig hebben bij het toepassen van deze technieken op uw website? Aarzel dan niet een neem snel contact op!

Wat is uw mening?